Gode råd om vinteropbevaring

28-OKT-2019

Opbevarer du din bil i en ren, tør bygning og følger nedenstående gode råd vil din bil komme gennem vinteren i fin form

Skift olie på motoren
Fugt og syrer i gammel motorolie vil angribe lejer og andre dele og give anledning til grubekorrosion under længere tids stilstand. Det bedste tidpunkt for olie og filterskift er derfor om efteråret lige inden bilen stilles væk og ikke om foråret. Kør motoren driftsvarm inden olien aftappes.  Olien og de opslemmede forureningsstoffer løber lettere af motoren og dens indre dele, når den er varm og tynd. Påfyld frisk olie af rette type og viskositet.

Brændstof
Brændstof og specielt blyfri benzin indeholdende ethanol som al benzin på det danske marked gør, kan blive dårligt på så lidt som 60 dage og nærmest gå i forrådnelse. Det medfører opbygning af gummi- og laklignende stoffer i motoren og giver vanskelig start, dårlig ydelse og reducerer motorens levetid. Tilføj gerne en Fuel Stabilizer til brændstoffet for at hindre at det nedbrydes. Benzinslanger af den gamle stofomviklede type kan blive helt porøse af blyfri benzin og forårsage en ødelæggende motorbrand ved start af motoren om foråret.

Fyld brændstoftanken. En fuld tank forhindrer dannelse af kondensvand i tanken som forårsager korrosion. Aftømning af brændstof forhindrer IKKE lak dannelsen i motorer, eftersom der er brændstof tilbage i brændstofsystemet. Pakninger kan tørre ud, hvilket resulterer i utætheder tii foråret. Kør motoren i et par minutter for at få behandlet benzinen i hele systemet. Kører motoren vil også frisk olie cirkulere til de indre dele. Hvis du bruger din bil sjældent, kan denne procedure også følges.

Frostvæske - kølesystem 
Frostvæske indeholder korrosionshæmmende stoffer, der forhindrer korrosion i motor og kølesystem. Disse tilsætningsstoffer slides over tid og frostvæsken bør derfor udskiftes med 2-3 års mellemrum. Hæld aldrig kun rent vand på et tomt kølesystem selvom bilen ikke udsættes for frostgrader. "Rent" postevand fra hanen indeholder mineraler og salte, der får vandet til at virke som en elektrolyt og accelererer den galvaniske korrosion i motoren.

Gearkasse og bagtøj
Check niveauet og intervallet for skift af transmissionsolierne. Hvis det er tid til at skifte olie i gearkasse og bagtøj, skal du gøre det inden opbevaring. Også gearolier er tilsat korrosionshæmmende additiver, der nedbrydes over tid.

Batteri
Afmontér den negative pol for at forhindre, at batteriet aflades, eller tilslut en intervallader til batteriet. Bedre endnu: Tag batteriet helt ud af bilen og opbevar det på et køligt sted (ikke frostgrader). Skrub eventuelt batteriet rent med lunkent sæbevand og en børste og skyl det over med rent vand. Tilslut en intervallader af typen, der kan sidde permanent tilsluttet og som 'motionerer' batteriet. Behandlet korrekt kan et almindeligt blysyrebatteri af god kvalitet holdes i form i helt op til 15 år.

Lad batteriet være tilsluttet i moderne biler med startspærreanordninger og megen elektronik. Her kan længere tid uden strøm medføre et kostbart besøg på værkstedet til genindkodning af startspærre, nøgler, fjernbetjeninger osv. Tilslut i stedet en intervallader, der holder batteriet fuld opladet, mens det sidder i bilen.

Lak
Vask og voks køretøjet. Lad det tørre grundigt og læg et car cover over. Sørg for at bruge en type der kan ånde, ellers kan der udvikle sig i rust i karossen og mug i interiøret. Dæk ALDRIG bilen med en plastic pressening - heller ikke ved udendørs opbevaring. Så er det bedre at lade bilen stå helt uden tildækning. Det stillestående luftlag mellem en tæt pressening og bilen vil opvarmes og afkøles med skiftende døgntemperaturer meget hurtigere end den massive bil nedenunder. Derfor vil der afsættes kondens på karroseriets overflade og denne fugt kan ikke slippe væk gennem en tæt pressening. Kondensvandet trænger med tiden igennem lakken og skyder den op i små knopper og blærer. Ejere af glasfiberbåde kender fænomenet som osmose. Lakken er permanent ødelagt og en afslibning til rent metal og omlakering er eneste måde at få bilen flot igen.

Dæk
Pump dækkene op til højt tryk inden henstilling. Hvis din bil står opbevaret mere end 12 måneder, skal du fjerne vægten fra dækkene ved at placere bilen på bukke. Det forhindrer en permanent deformation af dækkets karkasse ("flat spotting").

Bremser
Parkeringsbremse. Træk aldrig håndbremsen under opbevaring, da bremsene kan sætte sig. Biler med manuelle gear: sæt bilen i frigear. Står bilen ikke på et vandret underlag, så løft den op på bukke eller læg kiler under hjulene for at forhindre at bilen ruller.

Lister og andet gummi
Anvend gummibeskyttelse til lister og andet gummi på bilen, så rude- og dørlister ikke tørrer ud og sprækker.

Interiør
Støvsug bilen og fjern alle former for fødevarer og fødevareemballager, der kan tiltrække dyr. Mus og andre skadedyr finder biler særdeles komfortable som vinterhi og ligger der tilmed spiselige sager, har man sendt en uimodståelig invitation.

2008 Søren Navntoft



SIDSTE NYT

Gode råd om vinteropbevaring
Opbevarer du din bil i en ren, tør bygning og følger nedenstående gode råd vil din bil komme gennem vinteren i fin ...
Læs Mere
 

Stort fremmøde på en flot solskinsdag
DASU Classic Day fyldte godt hos Stelvio. Arrangørerne kunne glæde sig over et meget flot fremmøde til orienteringsløbet p&...
Læs Mere
 

DASU Classic med start hos Stelvio
For alle der kunne tænke sig at bruge deres klassiske bil til lidt mere end blot hyggeture ud i det blå, er der nu mulighed for at stift...
Læs Mere
 

Info aften 6 marts - Sommertur 2019 - Tour Skotland
Kære Bilentusiast De sidste 3 år har vi haft nogle fantastiske og mindeværdige køreture i klassisk bil. Det har bragt os t...
Læs Mere